Na samym początku trzeba zaznaczyć że owa nowość od Microsoftu jest dostępna tylko i wyłącznie dla użytkowników którzy posiadają system Windows 10, macOS sierra lub nowszy co może powodować że wielu użytkowników poczuje się zepchniętym na drugi tor. Z drugiej strony jednak tym krokiem Microsoft daje jasno do zrozumienia że kończy z wcześniejszymi systemami Windowsa i próbuje w ten sposób przekonać nas do przejścia na nowszą wersję systemu operacyjnego.
Pierwszy pakiet biurowy Office został stworzony pod koniec lat 80 XX wieku. Jako oficjalną datę wprowadzenia na rynek przyjmuje się 1 sierpnia 1989 , była to wersja dostępna na platformy MAC, natomiast wersja dostępna na PC została wprowadzona w roku 1992 i otrzymała nazwę Microsoft Office 92. Wersja ta zawierała takie znane programy jak Excel, Word czy PowerPoint
Największa popularność programy z rodziny Office zyskały pięć lat później, wraz z wydaniem wersji Office 97.
Popularność programów z pod znaku Office rosła co raz bardziej wraz z kolejnymi wersjami wydanymi w roku 2000 i później.
Wersja pakietu biurowego z roku 2000 oferowała 3 pakiety: Standard, Small Bussines oraz Professional. Różnica między pakietami polegała na tym że wersja Small Bussines oraz Professional posiadały oprócz standardowych programów ( Excel, Word, PowerPoint, Outlook ) takie programy jak Publisher i Access.
Kolejną odsłonę pakietu MS Office otrzymaliśmy od firmy Microsoft w roku 2003 roku. System ten potrzebował minimum 128 MB pamięci RAM , procesora o częstotliwości min. 233MHZ oraz wolnej przestrzeni dyskowej wielkości od 260 do 400MB. MS Office 2003 był oferowany w 5 różnych wersjach :
W zależności od poszczególnej wersji zawierał następujące programy:
Jak przystało na Microsoft na kolejną wersję kazał nam czekać kolejne kilka lat i oto pod koniec roku 2006, zostaje wydana kolejna wersja pakietu biurowego z pod znaku OFFICE, która otrzymała oznaczenie Microsoft Office 2007 i była oficjalnym następcą pakietu MS Office 2003.
Do korzystania z tego pakietu potrzebowaliśmy procesor o częstotliwości min. 500MHz lub wyżej, 256 MB RAM oraz od 700MB do aż 6GB wolnego miejsca na twardym dysku.
W tej wersji Microsoft zrezygnował z tradycyjnego menu jaki znaliśmy z wcześniejszych wersji. W zamian tego otrzymaliśmy nowy interfejs – Wstążki dzięki któremu, praca z nowym oprogramowaniem miała być dużo łatwiejsza.
W wersji tej zastosowano również nowy format plików – Office Open XML. Spowodowało to że pliki zapisywane w nowym pakiecie otrzymywały nowe rozszerzenie z dodaną literą X np. docx. i wcześniejsze pakiety biurowe ( bez zainstalowania aktualizacji ) nie mogły odczytywać plików z nowego MS Office.
Pakiet biurowy Microsoft Office 2007 oferował i oferuje innowacje, które zapewnią pracę na przyzwoitym poziomie oraz ergonomii. Warto zaznaczyć że oprócz zmiany interfejsu poprawione zostały chociażby moce obliczeniowe w przypadku EXCEL-a i to aż 1000 krotnie w stosunku do poprzednich wersji.
Trzy lata później firma Microsoft dokonuje odsłony kolejnej wersji swojego słynnego pakietu biurowego. Pod nazwą Microsoft Office 2010 otrzymujemy odświeżony interfejs z poprzedniej wersji który stylizowany jest na wygląd z Windows 7 . Zauważalną na pierwszy rzut oka jest pojawienie się Microsoft Backstage zamiast popularnego okrągłego przycisku.
W pakiecie poprawiono funkcjonalność edytora tekstowego WORD, oraz kalkulacyjnego EXCEL
Usprawniona została nawigacja przez co praca stała się szybsza i bardziej intuicyjna.
Jest to pierwszy pakiet dostępny również w wersji 64-bitowej.
Aby zainstalować pakiet Office 2010 potrzebny nam będzie komputer wyposażony w procesor min. 1 GHZ , 512 MB RAM oraz 3,5GB wolnego miejsca na dysku twardym.
Office 2010 współpracuje również z Windowsem XP SP3 oraz VISTA SP2 co powoduje że nie trzeba inwestować w zmianę systemu operacyjnego aby korzystać z nowości pakietu .
Następne innowacyjne rozwiązania możemy zobaczyć w wersji Office 2013 która została wydana w październiku 2012 roku.
Microsoft Office 2013 zawiera rozszerzoną obsługę formatów plików, zaktualizowany interfejs użytkownika i wsparcie dla urządzeń dotykowych.
Office 2013 wykorzystuje chmurę w dużo większym stopniu niż jego poprzednicy. Godne uwagi jest to, że domyślną lokalizacją zapisywania plików użytkownika jest przestrzeń OneDrive.
Zmiany jakie w nim poczyniono to nie tylko ujednolicenie wyglądu pod kątem interfejsu ModernUI czy ogólne poprawienie dotychczasowej funkcjonalności, ale także zintegrowanie z SharePoint i usługą SkyDrive, w celu umożliwienia przechowywania dokumentów w Internecie.
Pakiet Office 2013 dostępny był w wersji pudełkowej oraz jako część subskrypcji Office 365.
Tak jak wspomnieliśmy Office wyposażony został w interfejs Metro oraz obsługę za pomocą dotyku. Połączenie tych dwóch rozwiązań daje zaskakująco dużo korzyści. Zmodernizowane ekrany startowe głównych aplikacji pakietu: Word, Excel i PowerPoint dają bardzo wygodny i ergonomiczny dostęp do najczęściej używanych szablonów i ostatnio używanych plików, a obsługa dotykowa pozwala korzystać z naszego pakietu również na smartfonie czy tablecie.
Nowy sposób obsługi powoduje że większość opcji dostępna jest dla nas przy minimalnej liczbie kliknięć.
Obsługa uległa więc znacznemu uproszczeniu oraz optymalizacji.
Najpopularniejszy pakiet biurowy doczekał się kolejnej odsłony wraz z pojawieniem się wersji Microsoft Office 2016 która naszym zdaniem nie była tak „spektakularna” jak odsłony poprzednich wersji. Można się pokusić o to aby nazwać tą wersję mianem faceliftingu. Osoby które pracowały wcześniej na pakiecie MS Office 2013 będą doskonale się odnajdywać w nowszej wersji.
Nowy Office to przede wszystkim usprawnienie współpracy nad plikami. Mianowicie od tej wersji jest możliwa jednoczesna praca nad dokumentami może odbywać się w czasie rzeczywistym.
W najnowszej wersji Microsoft przygotował uaktualnione wydania najpopularniejszych programów Word, PowerPoint, Excel, Outlook, OneNote, Project, Visio oraz Access.
Możemy z nich korzystać na dwa sposoby. Kupując klasyczną, pudełkową wersję lub wykupując subskrypcję w którymś z wariantów usługi Office 365. W drugiej opcji, dodatkowo otrzymujemy na czas obowiązywania abonamentu przestrzeń dyskową w usłudze OneDrive, a także możliwość korzystania z aplikacji Skype for Business, Delve czy Yammer.
Istotną nowością o której trzeba wspomnieć jest usługa „Powiedz mi” która najszersze zastosowanie ma w EXCEL-u. Funkcja ta działa na zasadach wyszukiwarki i podpowiada nam jak zrealizować konkretne operacje na podstawie wpisanych słów.
Ostatnią nowością którą otrzymaliśmy od Microsoftu związaną a aplikacjami biurowymi jest Microsoft Office 2019
Wracając do początku naszego artykułu zaznaczymy że Microsoft Office 2019 dostępny jest tylko na Windows 10 lub iOS sierra.
Premiera całego pakietu nie była spektakularna jak przy wcześniejszych wersjach a to dlatego że większość funkcjonalności tego pakietu dostępna jest już w Office 365 a wersja pudełkowa nowego pakietu biurowego raczej przeznaczona jest dla osób które nadal nie chcą się przekonać do wersji abonamentowej lub z powodów technicznych nie mogą z niego korzystać.
Nowości w najnowszych Office 2019 jest całkiem sporo. Godnym uwagi jest szeroka obsługa pisma odręcznego z poziomu ekranu dotykowego w Wordzie, zaawansowane wykresy lejkowe w Excelu oraz obsługa plików SVG jak i obiektów 3D w PowerPoint czy też Microsoft Translator.
Biorąc pod uwagę że na rynku dostępnych jest jeszcze kilka wcześniejszych wersji, warto się zastanowić czy jest potrzeba zakupu najnowszej wersji pakietu biurowego Office co niekiedy wiąże się również z wymianą systemu operacyjnego lub całego sprzętu komputerowego.
Czy może do naszych zadań wystarczą nam starsze wersje ?
Na to pytanie, każdy z nas jako użytkownik pakietów biurowych musi odpowiedzieć sobie sam, znając zakres własnych potrzeb i umiejętności oraz stopień wykorzystania.
Jeśli ktoś korzysta z tych funkcji sporadycznie, a jego stopień zaawansowania w obsłudze narzędzi biurowych jest podstawowy to kuszenie się o wprowadzanie aktualizacji w postaci najnowszych pakietów Microsoft Office mija się z celem ponieważ wszystkie wcześniejsze wersje są obecne w dniu pisania tego artykułu i pliki stworzone na wcześniejszych wersjach są kompatybilne.
Jeśli jednak chce się być na bieżąco z rozwiązaniami mogącymi ułatwić nam pracę lub naprawdę na co dzień korzystamy z zaawansowanych funkcji, a w szczególności dotyczy to współpracy grupowej, zna się specyfikę Office i umie się zastosować w praktyce wprowadzone ulepszenia to zmiana jest jak najbardziej polecana.
2 Comments
Według mnie najlepszy jest Office 2007.
jaka tam ewolucja, zwykłe naciąganie na zbędne usługi, korzystam z 2016, ale wiele rzeczy mi się nie podoba, np. nie mogę bez kombinowania usunąć onenote czy jakieś durne wirtualne drukarki