Zacznijmy od samego początku. Bot, czyli aplikacja służąca w tym przypadku do prowadzenia wiernie odwzorowanej konwersacji, do złudzenia przypominającej kontakt z prawdziwym człowiekiem. Rozmowa odbywa się za pomocą standardowego czatu tekstowego. Chatboty można wykorzystać do najróżniejszych zastosowań. Wyposażone są w wiedzę odnośnie firmy, usługi, produktu czy też osób, którą wykorzystują podczas dialogu. Wirtualni asystenci to nie bierni rozmówcy, udzielający jedynie odpowiedzi na zadane pytania. Sami również potrafią prowadzić rozmowę, kierując ją na odpowiedni tor. Warto nadmienić, że pojęcie „chatbot”, a konkretnie „chatterbot” zostało użyte po raz pierwszy w 1994 roku przez Michaela Mauldina.
Bezprecedensową zaletą chatbotów, która za nimi przemawia jest ich dostępność. Wirtualni asystenci pracują 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodni. Potrafią obsłużyć klientów nawet wtedy, gdy pracownicy firmy smacznie śpią. Jest to niezwykle cenne w dzisiejszych czasach, w których potencjalny klient ma ograniczony przedział wolnego czasu i przypada on akurat np. w godzinach wieczornych. Głównym zadanie chatbotów jest udzielanie odpowiedzi na zapytania interesantów, jednak dzisiejsze boty potrafią zdecydowanie więcej:
Jeszcze kilka lat temu, z chatbotów korzystali tylko najwięksi giganci w świecie biznesu. Dziś dostęp do nich mają również mniejsze firmy, dzięki upowszechnieniu się technologii. Warto jednak śledzić i inspirować się poczynaniami największych firm. Oto kilka przykładów zastosowania botów w biznesie:
Planujesz zakup materiałów budowlanych? Potrzebujesz pomocy przy wyborze? Z pomocą przychodzi chatbot na stronie sklepu. W łatwy sposób uzyskać można informacje odnośnie cennika dostaw, godzin otwarcia sklepu, jak również połączyć się bezpośrednio z konsultantem.
Chcesz wybrać się do kina, a nie wiesz na jaki konkretnie film? Nic prostszego. Za pomocą chatbota Multikino Polska w aplikacji Messenger szybko dowiesz się co ciekawego można obejrzeć na kinowym ekranie.
Chatbot firmy Orange na kanale Messenger umożliwia sprawdzenie dostępności światłowodu w danej lokalizacji, zamówienie rozmowy z konsultantem oraz pozwala na bezpośrednią rozmowę z działem obsługi klienta.
Chatbot firmy InPost umożliwia lokalizację paczkomatów po wpisaniu adresu, śledzenie paczki oraz odpowiada na najczęściej zadawane pytania.
Innowacje technologiczne, których przykładem są niewątpliwie chatboty, pomimo tego iż wydawać by się mogło, że postępują w wolnym tempie, niosą za sobą duże konsekwencje w niedalekiej przyszłości. Dwie dekady temu strona internetowa była niezwykle pożądanym produktem cyfrowym. W dzisiejszych czasach firmy coraz bardziej stawiają na chatboty. Przedsiębiorstwa, które nie pójdą za tym trendem, tak naprawdę mogą zatrzymać się w miejscu i być mało konkurencyjne na bardzo dynamicznym rynku. Już dziś warto pomyśleć o inwestycji w chatbota i rozpoczęciu nowego, bardziej efektywnego kontaktu z klientem.
Największy dostawca AI-Chatbotów w Polsce: https://inteliwise.pl/
Portal umożliwiający przetestowanie chatbota: https://chatbot.pl/
Spersonalizuj chatbota pod swoją firmę: https://chatbot.highsolutions.pl/