Za twórcę pojęcia Virtual Reality (VR) uważa się Jarona Laniera amerykańskiego informatyka którem wraz z Steve-em Bryson-em zdefiniowali rzeczywistość wirtualną, którą opisali w następujących słowach
„Rzeczywistość wirtualna jest sposobem użycia technologii komputerowej w tworzeniu efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają wrażenie przestrzennej (fizycznej?) obecności.”
W obecnym czasie najbardziej popularną formą (ale oczywiście nie jedyną) korzystania z wirtualnej rzeczywistości są gogle VR które są powszechnie dostępne i w połączeniu ze smartfonem zabiorą nas w wirtualny świat. Używając gogli VR możemy oglądać filmy 360° lub w sposób realistyczny stać się częścią gry video.
Do najbardziej rozpoznawanych urządzeń tego typu, które pretendują o miano najlepszego możemy wymienić takie pozycje:
Jak widzimy konkurencja w tym segmencie jest bardzo duża i zapewne wraz z rozwojem tej technologii będzie jeszcze większa.
Tak jak wspomnieliśmy oprócz wirtualnej rozrywki, na dzień dzisiejszy nie ma chyba już dziedziny życia w której Technologia virtualna nie byłaby wykorzystywana.
Jest doskonałym „narzędziem” szkoleniowym w medycynie oraz przemyśle. Ponieważ metoda ta pozwala nam na uzyskanie doświadczenia w wirtualnym świecie – bezpiecznym świecie.
Z technologii VR korzysta się przy szkoleniach przyszłych pilotów lub podczas prowadzenia zajęć z chirurgii na zajęciach medycznych.
Fot. resellernews.pl
Analizując postęp jaki dokonał się w tej dziedzinie na przestrzeni ostatnich lat, możemy stwierdzić że mimo tego iż do 100% wierności świata rzeczywistego oraz wirtualnego jeszcze sporo nam brakuje, to technika jaką na ten czas dysponujemy, świadczy o bardzo szybkim tempie postępu technologicznego VR.
Z racji tego że nadal ograniczają nas możliwości sprzętowe oraz zachowania naszego organizmu, to nie sposób nie powiedzieć że bariery te na pewno zostaną przełamywane przez producentów sprzętu wykorzystującego technologię wirtualnej rzeczywistości oraz oprogramowania, tak aby dążyć do jak najlepszego odwzorowania realistycznego świata.
W tym miejscu wypada wspomnieć o drugiej gałęzi wirtualnej rzeczywistości która jest równie istotna czyli augmented reality – rzeczywistości poszerzonej. Technika ta wykorzystuje połączenie świata rzeczywistego ze światem wizualnym przy pomocy obrazu z kamer i nałożeniu na niego elementów komputerowych. Pewnie każdy z nas spotkał się np. a aplikacjami które pozwalają nam na zmianę mebli w pomieszczeniu czy chociażby koloru ścian. Szerzej o tej technologii możecie poczytać w naszym kolejnym artykule.
Wracając do technologii VR, należy wspomnieć o drugim ważnym argumentem potwierdzającym fakt że producenci w dalszym ciągu będą udoskonalać swoje oprogramowania oraz sprzęt VR są oczywiście zyski dla tych firm.
Rynek VR tylko w 2016 roku był już wart 1,6 mld dolarów. Szacuje się natomiast, że w 2020 roku wartość tego segmentu rynku wzrośnie od 40 miliardów do 120 mld dolarów.
Jest więc o co walczyć.
Do zobaczenia w VR!